‘Även fåniga romaner har någonting att säga’


Än en gång sitter jag uppe för hans skull. Väntar, som jag gjort i 3, ja snart 4 år. Trots att jag mellan varven slagits med mitt huvud och det med hjärtat och det har i sin tur slagits med mig. För det finns ingenting alls rationellt med det här förhållandet. (Vem försöker jag lura? Det har väl aldrig varit ett förhållande..) Det finns bara hjärtan. Stora, alldeles för starka hjärtan som förlorades en gång för många stjärnnätter sedan. Trots att vi bröt mot varenda förnuftig regel.

”To her own heart it was a delightful affair, to her imagination it was even a ridiculous one, but to her reason, her judgement, it was a complete puzzle.” (Sense and Sensibility)

Och jag fyller min tid med sagor. Romaner, ändlösa kärlekshistorier, -dikter och musik som får hjärtat att gråta. Skönhet av alla dess slag som kan få tiden att gå. Och mig att inte helt glömma varför jag fortfarande sitter uppe om nätterna för att få en skymt av honom på min skärm. För ibland är det svårt att minnas. Ibland är inte orken där och huvudet så väldigt motsträvigt. Säger åt mig att leta upp någon som kan ge mig pannpussar och trygga armar närhelst jag behöver det – och inte stänga mitt hjärta ute. (Men hur gör man?)

Och nu plingade det till. Han loggade in. Och förnuftet försvann.

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “‘Även fåniga romaner har någonting att säga’

  1. Anahita

    Hej,
    Ush vad sånt här är svårt när man väl är mitt uppe i det. Det är lätt för en utomstående att ge råd och säga vad du bode och inte borde göra men det är nått helt annat när man är mitt uppe i det.

    Du kommentrade så bra på min inlägg om hur vi själva inte anser att vi inte är värda ett fungerade förhållande och därför sätter oss i sånna sit. Det ligger mycket i det, men nånstans måste vi ju bryta det. Nångång måste vi ju tillåta oss att ha nån som finns där för oss hela tiden med sina starka armar, pussar på pannan, trygghets givande och ständigt närvarande. Vi kan inte få det förän vi själva tillåter oss.
    Nått som har hjälpt mig mycke är att tänka; Det enda en dålig kille gör är att hålla de bra killarna borta. Det förenklar ditt jobb, håll borta killen som inte ger dig det du behöver så gör du det möjligt för en bra kille att dyka upp.

    PS. Du skrivet jätte fint

    • Tack för din långa, kloka kommentar!
      Jag vet vad du menar och jag spenderade hela förra året med att bryta mig loss, problemet var ju att jag ”took myself out of the game” varenda gång genom att antingen bli (medvetet? omedvetet?) intresserad av snubbar det aldrig hade kunnat bli nåt riktigt med. Players, från andra länder, dumma i huvudet, för toffliga.. Ja du vet. Men jag jobbar på det. Jag trodde faktiskt jag hade lyckats i slutet av sommaren där när jag bett honom dra åt fanders och vi inte hördes på ett par månader…

      ..men så dök han upp igen. Sådär som en blixt på en klar himmel. Och som vanligt vet jag inte hur man värjar sig. Och som du säger.. Dom utomstående försöker förgäves ge råd, men det är ju just det att dom inte har en clue såvida dom inte varit där själva.
      Hör du fortfarande från honom?

      kram

Kommentera

